Digitale Fotografie Vakantie

Leer écht goed fotograferen

De kracht van 1 flitser

Opdracht: Heel veel foto's maken in een korte tijd voor niet al teveel geld qua betaling en alles moet dubbel gemaakt worden.
Bijkomende zaken: Iedere plek is anders
Verwachtingen: Dat ik mijn eigen sausje erover heen gooi want dat is waarom ze mij vragen
Weer: Regen, grijs en een half zonnetje

Lekker op de Kerstmarkt fotograferen. De aanwezige kraamhouders portretteren. Allemaal zonder uitzondering. En leve de Corona tijd, allemaal met masker. Want een masker dragen is hier verplicht al 8 maanden lang. Maar er moeten/mogen ook foto's komen zonder masker. Want dan hebben de winkeliers kraamhouders er nog iets aan die foto's om te gebruiken voor publicitaire doeleinden de tijd dat we weer zonder masker de straat op mogen. Vandaar dat alles dubbel geschoten moest worden. 1 foto voor nu en 1 voor later. De Gemeente, met een krappe kas, wil op deze manier een heel klein beetje helpen met de problemen. Er zijn ook andere dingen bedacht hoor. Dat hangt niet alleen van mijn foto's af. Al hoewel ik hier wel twee jaar geleden mee begonnen ben. Met het aandacht vragen voor de winkeliers problemen. Zonder winkels is er namelijk geen stad.

Voor mij was de opdracht duidelijk en ik snapte wat ze van mijn verlanden. Dat Patrick licht sausje moest er weer overheen. Net even iets spannender of leuker maken dan dat het in werkelijkheid is. Maar omdat het zo verschrikkelijk veel moest zijn is het wel zaak om het simpel te houden.

Alles flitsen en uiteraard maar met 1 flitser. Doel is licht en flexibel zijn en snel kunnen werken. 65 stands fotograferen is best een hele klus. En gezien het budget kan ik daar niet een hele dag over doen.

Camera: Nikon Z6
Objectief: 24 - 70 mm F/4
Flitser: Godox AD 200 ( twee accue's voor de zekerheid)
Trigger: Godox Pro (N) maar ook een (F)Fuji model bij mij en een X-T3, iets kan er kapot gaan en ik moet door kunnen gaan. Dus ook een backup camera bij met trigger
Softbox: Godox
Stacks Image 64
Dat Godox softbox speciaal voor de Godox AD 200 koop je voor ongeveer 29 euro. Echt een koopje. Valt het om, niets aan de hand. Gaat het regenen, niets aan de hand. Voor dit veld mag het eventueel wel wat te lijden hebben. Vooral regen is wel een gevaar, ook voor flitser.

Dus deze kleine 30 cm softbox op de Godox AD 200 en gaan met de banaan. Een klein softboxje is geeft altijd mooier licht dan een kale flitser. En het is lekker licht en ik kan het overal plaatsen. Een grote softbox kan je immers niet altijd kwijt met dakjes, luifels en uithangborden. Doel is en blijft, goede fotografie, snel, licht en makkelijk kunnen werken.
Stacks Image 69
Stacks Image 71
De manier van aanpak had ik rap bedacht, de ideeën hoe aan te pakken waren er zijn klaar en dan is het slechts een kwestie van kilometers maken. Letterlijk en figuurlijk.

Als ik begin weet ik wel wat er van mij verwacht wordt, maar vaak besluit ik pas ter plekke hoe ik het echt ga maken. Ik kijk dan naar wat ongeveer de algemene deler is van alle foto's die ik moet maken. Het si altijd even een paar foto's zoeken.

Bovenstaand zie je dezelfde leuke en lieve mensen die maar al te graag wilden meewerken. Deze twee foto's (en nog veel meer 135 om precies te zijn) heb ik de gemeente geleverd. Eentje met masker en eentje zonder. In deze tijd kunnen ze geen foto's zonder masker publiceren. Dat zou wel erg raar zijn als controlerende instantie. En toch moest die foto zonder masker ook gemaakt worden. De basis foto's maakte ik dus allemaal met masker op. En als alles goed was qua licht, belichting en sfeer dan snel twee foto's zonder masker als alle andere mensen weg waren. Dus geen gevaar voor wie dan ook.

Tijd tussen de eerste en laatst foto niet meer dan 5 minuten. En dat dan 65 keer!
Stacks Image 13
En dan zijn er ook altijd mensen die niet mee willen werken om welke vage reden dan ook. Alsof ik van de belastingdienst ben en ik stiekem kom checken of ze zwart staan bij te verdienen of zo? Dan mocht er alleen een foto van de producten gemaakt worden. Okay goed dan. Daaraan besteed ik minder aandacht. Flitser erop, twee foto's maken en verder. Kijk eens wat een prachtig gebreide diertjes. Het staat erop. Afspraak nagekomen en van iedere stand een foto gemaakt. Maar iemand die niet mee wil werken? Prima, maar veracht dan ook niet veel van mij. Graag of niet.

Zo hebben we hier in de regio ook veel mensen die off the grid wonen en leven. Dus geen electra, geen water, geen post en ga zo maar door. Het liefst hebben ze ook zo min mogelijk contact met de buiten wereld. Maar ja, ook daar moet de kachel roken. Dus met een kraampje op de kerstmarkt kan snel even wat bijverdiend worden. Dat deze mensen soms niet op de foto willen snap ik dan weer wel. Het is een heel andere leefstijl. En dan mocht ik alleen hun hond fotograferen. Dat vind ik dan weer wel geinig. Ik snap ze ik zie er ook wel de grap van in als de hond zogenaamd de kraam eigenaar is.
Stacks Image 21
Keurig lichtje op de hond en handel en dat is het dan. De hond zonder Corona masker en helaas geen enkele foto op dezelfde plek. Omdat het baasje als een halve gare continu naar de hond bleef roepen dat hij moest blijven liggen terwijl hij al lag. Dus dacht de hond dat hij moest komen. Ik heb dit al eerder meegemaakt. Het komt mij toch vaak over dat dat honden veel relaxter zijn dan hun baasjes. Een vreemd verschijnsel wat mij duidelijk is geworden dankzij fotografie. Fotografeer geen honden als het baasje erbij is. Bijna niet te doen. je bent dan meer bezig met de baas dan met de hond.
Stacks Image 43
Een foto met een leuk masker en hele leuke mensen. Want dat is het merendeel van de aanwezigen.

Probleem tijdens het fotograferen. Een laag overhangende luifel dus het licht moest ook laag. Maar de twee geportretteerden stonden weer op een soort verhoging. Dus dan wordt het licht al vrij snel te laag. Los het maar op. En het moet echt binnen een minuut of vijf omdat je er nog zo veel moet maken. Scherpstellen altijd op de mensen. De rest wat ook scherp is is bijvangst. Of de producten nu wel of niet rag scherp zijn je ziet toch wel wat het is.
Stacks Image 47
Twee hele leuke mensen die vanuit een caravan verkopen. Licht kan niet naar binnen en de caravan glimt als een gek. Lees uitbijters. Het TTL systeem van Godox is zeker niet perfect, maar doet het wel goed, meer dan dat. Beetje flitslicht compenseren en raak. En vaak met de sluitertijd spelen om mijn sausje aan licht erover te gooien. Maar dit is een afgesloten foto. Er is in principe niets van daglicht zichtbaar. Kon niet anders qua compositie. Het is bijna allemaal flitslicht wat je ziet. Toch best een aardig sfeertje voor bijna alleen maar flitslicht. Ik was verbaasd over hoe redelijk zacht het licht was wat er uit dat kleine 30cm ronde Godox softboxje kwam. Je zou ook kunnen denken dat het een zonnetje is geweest wat hen bescheen.

Klein hard licht, dus zonder softbox, vang ik vaak op door wat meer daglicht toe te laten in de foto. Meer daglicht laat overstraalt dan het harde flitslicht waardoor het zachter lijkt dan het is. Er zijn meer manieren. Ook met een grotere softbox werken, maar dat was vandaag geen optie.
Stacks Image 61
En dan is ineens de regen verdwenen en begint de zon te stralen. En dan komt er iemand aan op een fiets met een gitaar. Even snel statief omhoog met flitser. Zoals jullie kunnen zien komt mijn licht bijna altijd van linksboven. Het klassieke licht. Even de sluitertijd een heel stuk omhoog zodat de wolken niet uitbijten, want net hiervoor stond ik nog in een caravan te fotograferen. Snel aanpassen aan de omstandigheden. Erg leuk om te doen. Flitsen is voor mij geen doel, maar een handig en zeer effectief hulpmiddel. Om een voorbeeld te geven: alle foto's zijn op 5600 K geschoten. Uiteraard in JPG. Dus binnen, buiten, had buiten, onder een luifel alles kan ik schieten met dezelfde witbalans omdat ik ervoor zorg dat in ieder geval 51% van mijn foto flitslicht is. Zo heb ik altijd en heel erg makkelijk controle over mijn witbalans en kleuren. De les is maak het jezelf zeker als je heel veel moet schieten en snel, het je zo makkelijk mogelijk. Max 5 minuten per opname. Dat is niet veel. Want je moet ook nog alles uitleggen van hoe en waarom en wat de bedoeling is. En waarvoor het dient. En dan begint het fotograferen pas.
Nu nog een paar foto's die ik zelf alleraardigst vond.
Stacks Image 77
Stacks Image 79
Stacks Image 81
Stacks Image 83
Stacks Image 85
Stacks Image 87
Stacks Image 89
Stacks Image 91
En aldus is de moraal van het verhaal: De kracht van 1 flitser. Omdat de hele wereld ook maar 1 zon kent. Dus is het altijd natuurlijk en ik hou van natuurlijk. En in dit geval was het ook makkelijk en snel werken. En waarom zou je met twee flitsers gaan werken als het ook met 1 kan?

Iedere foto die ik gemaakt heb had ik ook makkelijk anderhalf uur per foto over kunnen doen. En ja natuurlijk is het dan nog mooier en beter.

De les: ga eens vaker wat flitsen. Spelen met je eigen licht en spelen met het aanwezige daglicht. Continu de combinatie zoeken naar wat je wilt, mooi lijkt of toepasselijk vind gezien de situatie. Ja, ik kan dit bijna met mijn ogen dicht. Dat komt omdat ik heel vaak en veel doe. En dan wordt het nog steeds, ook voor mij, leuker. Heerlijk als ik mijn licht sausje met groot gemak in ieder foto kwijt kan. Dit is namelijk wat de gemeente wilde. " dat typische Patrick licht" Die naam had ik al snel omdat niemand anders het kan in de zeer wijde omgeving. En in het land der blinden is eenoog als snel koning.

Flitsen hoeft niet bah en lelijk te zijn. Bij sommige foto's hierboven zie je het nauwelijks. Het lijkt wel soms gewoon natuurlijk licht. Dit praatje bij een plaatje heeft als enig doel om jullie aan te moedigen wat vaker te gaan flitsen. Het liefst buiten. ga lekker buiten spelen. Buiten gebeurt het. Daar is zoveel!!!

En oh ja: Wat is de Godox AD 200 een krachtpatser. Ik ben niet 1 keer licht tekort gekomen. Dat is knap.